Iklan ...Iklan ..Dapatkan Kuih Sepit untuk harga yang murah.... Sila klik disini disini dan disini

Khamis, 9 Jun 2016

Buah Durian Buah Bacang

Pada suatu masa, pokok durian tumbuh dekat dengan pokok bacang. Apabila tiba musimnya, kedua-dua pokok ini berbunga dan berbuah dengan lebat.Sampai ketikanya buah durian dan buah bacang pun masaklah.

Pokok bacang malu kepada pokok durian. Pertama, kerana pokok durian mengeluarkan bau yang sangat harum dan kuat apablia masak. Keduanya pula, apabila gugur buah durian akan berbunyik kuat.

Apabila msak bau buah durian akan mengharumi sekitar kawasan di mana ia tumbuh. Isi durian pula sangat sedap rasanya. Buah bacang tidaklah seistimewa buah durian.

Pada suatu hari, pokok bacang meminta pokok durian memberi sedikit baunya. Kalau tidak pun ia minta pokok durian memijamkan baunya. Pokok bacang mahu buahnya berbau harum dan berbunyi kuat apabila gugur.

"Kita tidak boleh mengubah kejadian Tuhan . Kita mesti bersyukur atas apa yang dijadikan kepada kita.," kata pokok durian.

Pokok bacang tidak peduli . Pada waktu malam setelah semuanya tidur, pokok bacang mencuri bau buah durian daripada pokoknya . Bau itu dipakainya. Namun, benarlah seperti kata pokok durian. Walaupun bau buah bacang bertambah kuat tapi rasanya tetap bercampur masam. Ia tidak enak seperti buah durian.

Pokok durian menyedari akan perbuatan pokok bacang itu . Pokok bacang amat malu dengan pokok durian kerana perbuatannya telah diketahui oleh sahabatnya itu.

Hingga sekarang, jika pokok durian dan pokok bacang tumbuh berdekatan, buah bacang tidak akan gugur.

Buah durian mengeluarkan bau yang harum dan kuat. Apabila gugur bunyinya juga kuat. Sesekali buah durian akan menunggu buah bacang untuk gugur bersama-sama. Namun buah bacang tidak juga mahu gugur sehingga buahnya buruk.

3 ulasan:

  1. Business users may choose the product according to their business level. Other product by the antivirus is for different categories and users across the world rely on it to secure their data.
    For More information Visit Our Site:
    norton.com/setup
    office.com/setup
    office.com/setup
    mcafee.com/activate

    BalasPadam
  2. assalamualaikum, puan, saya minta guna cerita puan ini untuk presentation saya ye... terima kasih

    BalasPadam

Hilang tension tak?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...