Iklan ...Iklan ..Dapatkan Kuih Sepit untuk harga yang murah.... Sila klik disini disini dan disini

Khamis, 11 Oktober 2012

Kisah semut


Terdapat lebih daripada 12,000 spesies semut di seluruh dunia.
Semut boleh mengangkat 20 kali berat badannya sendiri. Jika manusia kuat seperti semut, dia akan dapat mampu mengangkat kereta!
Sesetengah semut ratu boleh hidup selama bertahun-tahun dan mempunyai berjuta-juta bayi!
Semut tidak mempunyai telinga tetapi "mendengar" dengan merasakan getaran di dalam tanah melalui kakinya.
Apabila semut berlawan, biasanya ia berakhir dengan kematian!
Semasa pemburuan, semut meninggalkan jejak pheromone supaya mereka tahu di mana mereka telah lalui.

Ant
Semut


Ratu semut mempunyai sayap dan akan putus atau luruh dari badannya apabila ia memulakan sarang yang baru.
Semut tidak mempunyai paru-paru. Oksigen masuk melalui lubang-lubang kecil di seluruh badan dan daun karbon dioksida melalui lubang-lubang yang sama.
Apabila ratu koloni mati, koloni tersebut itu hanya mampu bertahan beberapa bulan sahaja kerana semut pekerja tidak mampu membiak.
Terdapat tiga jenis semut di dalam koloni: ratu, pekerja, dan semut jantan. Ratu dan semut jantan mempunyai sayap, manakala pekerja tidak mempunyai sayap. Ratu semut sahaja yang boleh bertelur. Tugas semut jantan adalah untuk mengawan dengan semut ratu dan mengawal koloni mereka. Ratu semut dewasa hanya tinggal didalam sarang dan menghabiskan seluruh hidupnya untuk bertelur! Bergantung pada spesies, koloni semut mungkin mempunyai sekor ratu atau lebih.
Selain dari tiga jenis tersebut, koloni semut juga mempunyai semut tentera yang melindungi ratu, mempertahankan tanah jajahan, mengumpul makanan dan menyerang jajahan musuh dalam persaingan untuk makanan dan ruang bersarang. Jika mereka mengalahkan koloni semut yang lain, mereka mengambil telur koloni semut dikalahkan. Apabila menetas telur tersebut, semut baru yang "lahir" akan menjadi hamba kepada koloni semut yang menjaga telur tersebut.

1 ulasan:

Hilang tension tak?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...