Iklan ...Iklan ..Dapatkan Kuih Sepit untuk harga yang murah.... Sila klik disini disini dan disini

Jumaat, 11 Oktober 2013

Cukai

Kononnya ada sebatang sungai yang dalam airnya. Dia dalam sungai itu ada banyak buaya. Kata orang, sungai itu ganjil kerana ia bermuarakan sebuah kuala dengan satu sungai yang lain.

Pada setiap tahun ada sahaja penduduk yang tinggal di tebing sungai tu ditangkap buaya. Apabila tiba musim air pasang penuh, semua orang takut untuk mandi-manda di sungai itu. Mereka takut ditangkap buaya.

Pada suatu masa, seorang penduduk di situ mendapat mimpi. Dia bermimpi seekor buaya hitam yang ganas meminta supaya diberikan seorang manusia pada setiap tahun. Buaya itu seolah-olah menita cukai daripada penduduk kampung dengan menjadikan seorang manusia sebagai mangsanya pada setiap tahun. Seorang anak muda datang berdagang ke kampung itu. Dia menghalang permintaan buaya hitam sebagaimana mimpi penduduk kampung itu ditunaikan.

Pada suatu hari, dia terjun ke dalam sungai untuk mencari buaya hitam itu. Buaya itu dapat ditangkapnya. Buaya yang besar itu disimpai mulutnya lalu dibawa ke darat. Orang ramai datang melihat buaya itu. Anak dagang itu pun membuka mata buaya yang ditangkapnya lalu berkata : "Kamu lihat semua orang ini. Mereka sahabat serta saudara-mara aku. Lain kali jangan ganggu mereka lagi !"

Kemudian anak dagang itu melepaskan buaya hitam ke dalam sungai. Sejak itu tiada lagi orang yang ditangkap buaya. Namun, kampung di tebing sungai tu tetap dinamakan Cukai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Hilang tension tak?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...