Iklan ...Iklan ..Dapatkan Kuih Sepit untuk harga yang murah.... Sila klik disini disini dan disini

Isnin, 24 November 2014

Wek Jongen

Seluruh penghuni rumah panjang di lembah Sungai Selakau itu sudah ke huma. Jongen masih termenung di kepala tangga.

Ibunya sedang berkemas. Jongen terkenangkan bapanya yang mati dipatuk ular senduk di baruh rumah panjang mereka. Tuk dukun tidak dapat menyelamatkan bapanya. Dia diberitahu terlalu lewat. Ketika itu bapanya sudah dibawa masuk ke rumah. Pantang tuk dukun ialah orang yang dipatuk ular tidak boleh dibawa masuk ke rumah sebelum ditawarkan.

Kerana kesilapan yang begitu kecil bapanya mati. Jongen amat menyesalinya.

Selang beberapa kampung Jongen dilanda tengkujuh yang paling dahsyat. Air Sungai Selakau melimpahi tebing. Tidak pernah bangsa Selako menyaksikan banjir yang begitu besar.

Penghuni rumah panjang meninggalkan rumah panjang itu dan berpindah ke gua. Jongen dan ibunya juga cuba menyelamatkan diri. Malang sekali ibunya terjatuh ke dalam air yang dalam dan deras.

"Tolong,tolong!" jerit ibunya.

Jongen tidak dapat berbuat apa-apa. Dia tidak terdaya. Air terlalu deras. Ibunya hanyut dibawa arus Sungai Selakau. Jongen menyaksikan peristiwa tu dengan linangan air mata.

Jongen diselamatkan oleh seorang pemuda yang gagah dari rumah panjang mereka. Dia ikut sama berpindah ke Gunung Pueh dan kemudian menyeberangi sempadan. Akhirnya mereka tiba di sebuah tempat bernama Tanjung Dato.

Jongen selalu menyanyi sambil menangis mengenangkan nasibnya. Akhirnya Jongen menjadi buta. Kata orang tua-tua, air matanya sudah kering. Dia tidak mahu makan atau minum lagi. Tidak lama selepas itu dia pun meninggal dunia.

Penghuni rumah panjang mereka mencipta sebuah tarian berdasarkan lagu yang dicipta dan dinyanyikan oleh Jongen. Tarian itu dinamakan Tarian Wek Jongen.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Hilang tension tak?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...