Iklan ...Iklan ..Dapatkan Kuih Sepit untuk harga yang murah.... Sila klik disini disini dan disini

Sabtu, 10 Disember 2011

Sulung

Kononnya, ada seorang budak bernama Sulung. Dia tidak mahu tinggal bersama ibu bapanya. Dia keluar dari rumah secara senyap-senyap. Sulung lari mengikut jalan kampung.

Sulung menempuhi beberapa buah kampung. Setelah beberapa hari Sulung sampai di tepi hutan. Di situ ada sebuah pondok. Pondok itu di tepi sungai. Tiba-tiba Sulung nampak seorang nenek membawa ikan.

Nenek itu menegur Sulung dan mengajaknya masak nasi. Sulung membuat helah. Dia hendak berjaga di luar pondok. Setelah nasi masak, Sulung makan.

Selepas makan, Sulung bermain-main lagi. Pagi esoknya, nenek itu pergi ke sungai menangkap ikan. Sulung tidak diberi ikut.

Pada suatu hari, nenek berpesan supaya Sulung belajar memasak. Hari itu nenek meminta Sulung menanak nasi. Nenek suruh Sulung menanak beras.

Setelah nenek ke sungai, Sulung bermain.Dia bermain di sekeliling pondok. Setelah puas bermain, Sulung teringat akan pesan nenek.

"Macam mana hendak kenyang dengan sebutir beras?" tanya hati Sulung. Akhirnya Sulung mengambil keputusan sendiri. Dia mesti memasak semua beras yang ada.




Sulung membubuh beras ke dalam periuk. Kemudian beras itu dicucinya. Setelah itu dia menghidupkan api. Periuk pun ditenggekkan di atas tungku.

Sulung menunggu di dapur. Puas menunggu, Sulung keluar bermain. Apabila teringatkan nasinya, Sulung segera masuk ke pondok. Tudung periuk dibukanya.

"Mengapa airnya tidak mahu kering?" fikir Sulung. Tiba-tiba melimpah bubur dari dalam periuk. Dapur itu dipenuhi bubur.

Sulung berasa takut. Dia berlari keluar mencari nenek. Bubur di dapur melimpah ke halaman. Bubur itu seolah-olah mengejar Sulung. Sulung berlari ke sungai. Nenek tidak ada di sana.

Sejak itu Sulung hidup seorang diri. Orang kampung tidak mahu menjadikan Sulung anak angkat. Dia tidak pernah dapat makan nasi lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Hilang tension tak?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...