Iklan ...Iklan ..Dapatkan Kuih Sepit untuk harga yang murah.... Sila klik disini disini dan disini

Isnin, 5 Disember 2011

Tujuh Saudara Selamatkan Kampung



Pada zaman dahulu, ada seekor yang sangat besar di sebatang alur. Ular itu sentiasa menyusur dari hulu ke kuala. Hampir setiap purnama, seorang penduduk yang tinggal di tepi sungai mati dibelit oleh ular itu.

Penduduk  kampung memanggil ular itu 'ular bidur'. Apabila hujan panas, ular itu akan berbunyi macam geruh lembu. Lalu penduduk menamakannya 'ular lembu'.

Dengan takdir Allah,datanglah tujuh orang lelaki berbangsa Siam ke kampung itu.

''Kami bertujuh datang hendak menolong tuan-tuan. Kami sudah mendengar khabar bencana yang menimpa kampung tuan-tuan," kata abang yang tua.

Tujuan mereka itu disambut dengan baik oleh sekalian penduduk.





Esoknya, mereka mencari ular ganas itu. Apabila terlihat sahaja di permukaan air, mereka terus terjun hendak menangkapnya. Malangnya, ular itu sangat bisa. Enam daripada mereka jatuh pengsan.

"Pada hambalah sekarang," kata adik yang bongsu. Mukanya merah padam kerana marah kepada ular itu. Dia menyusur perjalanan ular itu hingga masuk ke dalam baruh padi. Dia memasang jerat pada muka batas sawah itu.

Dengan bantuan orang kampung, ular ganas itu masuk perangkap yang dibuat oleh adik bongsu. Ular itu dipukul oleh sekalian penduduk. Akhirnya, ular itu mati. Beberapa hari kemudian, enam saudara yang pengsan itu pulih. Mereka mengambil keputusan untuk menetap di kampung itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Hilang tension tak?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...