Iklan ...Iklan ..Dapatkan Kuih Sepit untuk harga yang murah.... Sila klik disini disini dan disini

Rabu, 8 Jun 2016

Kijang Emas

Kononnya, penduduk di sebuah negeri percaya bahawa di hutan negeri itu ada kijang emas. Oleh itu ramailah raykat di negeri itu masuk ke hutan untuk memburu kijang emas itu. Raja negeri itu juga memerintahkan perannya yang handal mengetuai pasukan berburu untuk mencari kijang itu. Puaslah mereka pergi dengan membawa anjing perburuan yang handal-handal. Namun, kijang emas itu tidak juga ditemui.

Di mana mereka berasa letih, di situlah mereka akan berhenti berehat. Oleh sebab itu bnyaklah tempat yang menjadi tempat perhentian kepada pemburu-pemburu itu. Di mana sahaja berhenti, mereka akan memberi nama tempat itu.

Jika tempat itu berpantai dan putih pasirnya , maka tempat itu dinamakan Pasir Putih . Jika pasukan itu berhenti di kawasan yang merah tanahnya, maka tempat itu dinamakan Tanah Merah.

Jika tempat itu banyak buah macang maka tempat itu dinamakan Macang. Ada kumpulan yang pergi ke sungai. Mereka dapati di situ banyak ikan jelawat. Maka tempat itu dinamakan Jelawat.

Ada sekumpulan pula menemui pasir yang kuning seperti emas. Maka tempat itu dinamakan Pasir Mas.

Akhirnya kijang emas itu tidak juga ditemui. Mereka pun berhentilah berburu. Namun kijang itu tetap menjadi binatang idaman mereka.

1 ulasan:

  1. Usaha yang bagus, tapi perbaiki penulisan.

    BalasPadam

Hilang tension tak?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...