Iklan ...Iklan ..Dapatkan Kuih Sepit untuk harga yang murah.... Sila klik disini disini dan disini

Rabu, 8 Jun 2016

Subang

Pada suatu masa, di suatu tempat terdapat seekor gergasi yang besarnya tidak terperi. Ia gagah dan suaranya amat kuat.

Gergasi ini terlalu suka bermain dengan pasir emas yang dicarinya di kawasan tempat ia tinggal. Pasir emas itu dilemparkannya ke sana sini. Pada waktu malam pasir-pasir emas itu berkilauan disinari cahaya bulan.

Gergasi terlalu asyik bermain dengan pasir emas itu. Apabila habis, maka dicarinya lagi.

Pada suatu hari, pasir emas itu telah dijumpai oleh penduduk kampung yang tinggal di kawasan itu. Mereka berebut-rebut mengutip pasir itu. Pasir emas itu berbentuk seperti subang. Mereka memakainya di telinga masing-masing . Baik lelaki, apatah lagi perempuan semuanya memakai subang daripada pasir emas itu .

Pada suatu mas, penduduk di kawasan itu bergaduh kerana berebutkan pasir emas itu. . Mereka berbunuh-bunuhan kerana hendak kaya. Gergasi sangat marah melihatkan hal yang sedemikian . Ia pun menjerit sambil menghentak-hentakkan kakinya.

Semua bukit runtuh. Gunung-ganang juga runtuh. Air danau menjadi kering-kontang. Kawasan itu menjadi padang jarak padang terkukur.

Selepas itu batu-batu pasir yang berbentuk subang itu tidak ditemui lagi . Kawasan itu menjadi hutan rimba pula akhirnya . Oleh sebab tiada muafakat , kekayaan yang datang pun tidak menjadi berkat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Hilang tension tak?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...